Hack je tekstschrijver!
Het is bekend: we gebruiken maar een deel van onze hersenen en van de functies op onze afstandsbedieningen, ovens en smartphones. Benut je als opdrachtgever de tekstschrijvers die je inhuurt wel volledig? Zeven life hacks om meer uit je copywriter te halen:
1 Brief eerder
Bel jij je tekstschrijver als je website al in de steigers staat of als het persbericht er al in concept ligt? Dan doe je jezelf te kort. Betrek je tekstprofessional op het moment dat je nadenkt over inhoud en vorm. Dan adviseren we je bijvoorbeeld over de rol en regels van online tekst of laten we door een interview je persbericht aan nieuwswaarde winnen. Kost eerder inschakelen meer tijd en dus meer geld? Nee hoor: vaak bespaart het juist tijd. Hoe dan ook, het levert je meer op.
2 Geef een gezicht
Wie ben je zelf en wie wil je bereiken? Informatie daarover helpt je tekstschrijver enorm om betere teksten te maken. Geef je organisatie en je doelgroep dus een gezicht. Laat ons met medewerkers praten en stuur marktonderzoeken, lezersprofielen, klantanalyses en customer journeys. Voor tekstschrijvers allemaal belangrijk om in jouw huid en die van de lezer te kruipen. Met die informatie gaan we natuurlijk vertrouwelijk om en als het nodig is, tekenen we daarvoor.
3 Vraag een copyplatform
Waar veel communicatiemiddelen met elkaar samenhangen, wil je een duidelijke lijn: een eenduidig verhaal is een krachtig verhaal. Een goede houvast voor die eenduidigheid is een copyplatform: een schematisch overzicht van de inhoudselementen, kernboodschappen en middelen. En vooral de samenhang daartussen. Een handige leidraad voor jou en anderen in je organisatie. En trouwens ook voor ons, tekstschrijvers. Het maakt het proces om tot sterke coherente content te komen een stuk makkelijker.
4 Laat meedenken in middelen
Je kunt je tekstschrijver vragen om een advertorial te schrijven, een nieuwsbriefartikel op te zetten of een foldertekst aan te leveren. Wat ook kan, is je tekstprofessional vragen welk middel het beste past bij je boodschap en de doelgroep. Een beetje tekstschrijver weet heel goed wat in de praktijk wel en niet werkt. Misschien brengen we je wel op goede, originele ideeën voor een speech, column, digitaal magazine of serie blogs, waarmee je je lezers beter bereikt.
5 Doe aanpassingen niet zelf
Een goede tekstschrijver kiest elk woord en elk leesteken zorgvuldig. Natuurlijk heb je als klant opmerkingen, aanvullingen en suggesties: tekstschrijven is een wisselwerking. Om in die wisselwerking tot het beste resultaat te komen, laat je je tekstschrijver de aanpassingen doen. Die verwerkt alle correcties namelijk op zo’n manier, dat de logische opbouw, de passende toon en de lekkere leesbaarheid overeind blijft. En wees eerlijk: dat is voor jou toch ook makkelijker?
6 Denk aan apen en pinda’s
Voor communicatiemiddelen is het werk van een tekstschrijver van hetzelfde belang als dat van een webbouwer, een vormgever, een fotograaf of een drukker. Misschien nog wel belangrijker, al zeggen we het zelf. Het is net als die andere disciplines een vak, waar vakmensen voor bestaan. En vakwerk kost geld. Natuurlijk, goedkoper kan altijd. Maar je weet het eigenlijk al: wie pinda’s betaalt, krijgt apen. En er zijn nou eenmaal weinig primaten die een beetje lekker kunnen schrijven.
7 Wees helder over deadlines
Tekstschrijvers weten wat het is om onder druk te schrijven, met moordende deadlines. Dat doen we zo nu en dan graag, want anders waren we wel het groeigedrag van gras gaan onderzoeken. Toch wordt een tekst doorgaans beter van wat meer tijd. Je tekstschrijver hoort het dus graag als iets best twee weken kan wachten. Kunnen we een andere keer met veel koffie een nacht voor je doorhalen als het écht moet.
Hack je tekstschrijver dus voortaan met deze zeven tips! En helpt het je, dan vinden we het leuk als je iedereen laat weten dat je blij met ons bent: #tekstschrijver. Precies, hekje tekstschrijver.
Dit artikel verscheen ook op de site van beroepsvereniging Tekstnet