25MEI2016

Vieze woorden

Van alle vieze woorden die ik ken zijn acquisitie, netwerken en sales de meest schunnige. En toch ben ik ondernemer.

Wil je me echt ongelukkig maken, stuur me dan op pad om mezelf te verkopen. Visitekaartjes en elevator pitches uitwisselen op netwerkbijeenkomsten, lukraak bedrijven in de omgeving bellen of op verjaardagen vragen of we iets voor elkaar kunnen betekenen: het voelt voor mij als met band en garen langs de deuren gaan. Ben ik dan een mensenschuwe eenpitter die om opdrachten voor tekstschrijven en communicatie-advies verlegen zit? Nee, integendeel.

Leuk juist om met ondernemende collega’s, opdrachtgevers of wildvreemden te praten. Maar wel graag op een manier die me niet het idee geeft dat ik werk in een callcenter, een autoshowroom of bij TelSell. Ik laat graag zien wie ik ben en wat ik doe. Sterker nog, ik blog en heb een scooter, pennen, stickers, T-shirts en een koffiemok met mijn bedrijfsnaam erop. Vooral omdat ik dat zelf leuk vind en een beetje om zichtbaar te zijn. Ik zit eigenlijk nooit zonder werk.

Niet omdat ik elke week deelneem aan zo’n belachelijke ontbijtsessie van BNI, waar ze me steeds voor vragen. Zo’n op Amerikaanse leest geschoeid gedoe waar de plaatselijke middenstand elkaar afrekent op het doorschuiven van opdrachten. Een tapijtboer die een fotograaf moet verkopen: niet omdat die goed is, maar omdat die net als hij zijn dure lidmaatschap heeft betaald. Elke week om zeven uur ontbijten is me niet alleen veel te vroeg, maar vooral veel te vervelend. Als je boterhammen eten met de portemonnees op tafel heel graag een netwerk noemt, moet je dat vooral doen. Ik doe dat niet.

De beste acquisitie en sales is goed werk leveren. Op tijd en met plezier. En soms met het geluk dat een opdrachtgever van baan verandert en je meeneemt. Zo verzamel je vanzelf een kring van tevreden klanten die bij je terugkomen en je overal aanbevelen.

Netwerken, sales, acquisitie: ik heb ze uit mijn woordenboek geschrapt. Nieuwsgierigheid, interesse, werkplezier, een kop koffie drinken en borrelen heb ik onderstreept. Voor mij werkt dat uiteindelijk ook onder de streep, om toch in ondernemersjargon te blijven.

Dit artikel verscheen ook op de site van beroepsvereniging Tekstnet



Deel deze blog!

E-mail Facebook Twitter LinkedIn Google Plus